Beliau adalah berketurunan dari Sayyidina Utsman رضي
الله عنه . Nasabnya seperti berikut: Muhammad Rahmatullah bin
Khalilurrahman al-Kiranawi bin Khalilullah [ma’ruf dengan nama Khalilurrahman]
bin Hakim Najibullah bin Hakim Habibullah bin Hakim Abdurrahim bin Hakim
Quthbuddin bin Shaikh Fudhil bin Hakim Diwan Khan Abdurrahim bin Hakim Abdul
Karim @ Hakim Beena bin Hakim Hasan bin Abdus Shamad bin bin Abi ‘Ali bin
Muhammad Yusuf bin Abdul Qadir bin Syaikh Jalaluddin bin Mahmud bin Ya’kub bin
‘Isa bin Ismail bin Muhammad Taqi bin Abi Bakar bin ‘Ali Naqi bin Utsman bin
‘Abdullah bin Shihabuddin bin ‘Abdurrahman bin ‘Abdul ‘Aziz as-Sarqasi bin
Khalid bin al-Walid bin ‘Abdul Aziz bin ‘Abdurrahman al-Kabir al-Madani bin
‘Abdullah as-Tsani bin ‘Abdul ‘Aziz al-Kabir bin
‘Abdullah al-Kabir bin ‘Umar bin
Utsman bin Affan رضي الله عنه. Dilahirkan di kampung yang bernama Keranah
yang terletak tidak jauh dari kota Delhi, India pada tahun 1226H/1811M. Dan
menurut riwayat lain beliau dilahirkan Jumadil Awwal 1233/Mac 1818M.
Pendidikan
Keluarga beliau sangat taat dalam agama. Mendapat
pendidikan awal di madrasah di kampungnya. Setelah menghafal al-Quran dan
mengetahui dasar-dasar bahasa ‘Arab, beliau kemudiannya melanjutkan pelajaran
di pusat ilmu ketika itu iaitu di kota Delhi. Beliau berguru dengan murid dari Syah Abdul Aziz bin Syah Waliyullah
ad-Dahlawi. Sebahagian dari guru-gurunya adalah Maulana Muhammad Hayat,
Maulana Mufti Sa’adullah, Maulana ahmad ‘Ali, al-Arifbillah Maulana
‘Abdurrahaman Chishti, Molvi Iman Baksh Shahba’i, Hakim Faiz Muhammad dan banyak lagi guru-guru beliu. Setelah selesai belajar, beliau pulang kekampungnya dan membuka madrasah
sendiri.
Berdebat dengan pendeta kristian
Ketika itu India dibawah cengkaman penjajah Inggeris.
Syaikh Rahmatullah sangat sedih melihat keadaan umat Islam India yang ditindas
penjajah bahkan mereka juga berusaha merusak dan menghapuskan aqidah dan keyakinan
umat Islam India. Beliau sedih apabila melihat paderi-paderi kristian secara
terang-terangan mengajak umat Islam menganut kristian. Keadaan ini mendorong
beliau untuk tampil menentang mereka terutamanya pendeta yang bernama Dr. Fonder
yang sombong dan terang-terangan menghina Islam dan kaum Muslimin. Maka beliau
pun mempersiapkan dirinya untuk menghadapi mereka. Setelah bersedia, Syaikh
Rahmatullah mengajak pendeta Fonder untuk berdebat dikhalayak ramai untuk
membuktikan kebenaran Islam dan kepalsuan kristian. Maka pada 11 Rajab 1270H
(10 April 1855M) bertempat di Akbarabad Abdul Masih, Agra (yakni sebuah
kampung yang dijadikan kampung contoh yang diusahakan oleh para pendeta),
berlangsunglah perdebatan antara Syaikh Rahmatullah dengan pendeta Dr. Fonder. Syaikh
Rahmatullah bersama seorang pembantu yang juga merupakan juru bicaranya bernama
Dr Muhammad Wazir Khan, dan Fonder bersama temannya seorang pendeta.
Pokok perdebatan mereka adalah:
- Adanya penyelewengan dalam kitab Perjanjian Lama dan Perjanjian Baru
- Adanya perubahan pada dua buah kitab tersebut
- Pembatalan konsep triniti
- Kebenaran Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم
- Kebenaran al-Quran
Diantara syarat perdebatan, siapa yang kalah maka dia
mestilah meninggalkan agamanya dan menganut agama yang menang. Selain dari
orangramai, perdebatan ini juga dihadiri oleh Smith, District Revenue Officer;
Christians Chairman of the Provincial Board; William, magistrate tempatan,
William Gilben, jurucakap kerajaan British. Juga dihadiri oleh Mufti Riazuddin,
Molvi Faiz Ahmad, Molvi Hazur Ahmed, Molvi Amirullah, Molvi Qamrul Islam, Imam
Masjid Jamik Agra dan ramai lagi.
Dipendekkan cerita, berlaku perdebatan ini selama 3
hari, yang mana pada hari ketiga paderi Fonder tidak datang kerana tidak dapat
menjawab hujjah-hujjah Syaikh Rahmatullah. Bahkan pada hari pertama lagi
Dr Fonder mengakui tentang terdapatnya delapan penyelewengan besar di dalam Kitab
Perjanjian Lama dan Perjanjian Baru. Akibat dari kekalahan ini
Fonder melarikan diri ke Jerman. Manakala maruah umat Islam telah ditebus
kembali. dengan kejadian ini, dua tahun setelah itu, terjadi pemberontakan
besar di India. Banyak umat Islam yang gugur dalam penentangan ini. Inggris
telah menghantar tentaranya untuk menangkap Syaikh Rahmatullah. Allah Maha
Berkuasa untuk melindungi ulama’ yang membela agamaNYA. Beliau dapat
menyelamatkan diri ke kota surat di Gujerat dan seterusnya berangkat ke Mekah.
Beliau sampai ke kota Mekah pada tahun 1862M yaitu setelah 5 tahun terjadinya
pemberontakan besar di India.
Berpindah ke
Mekah
Setibanya di Mekah beliau mendapat penghormatan dan
layanan yang baik dari Mufti Syafi’iyyah di Mekah ketika itu iaitu Syaikh
Ahmad Zaini Dahlan (lahir 1232 H/1816 M, wafat 1304H/1886M). Syaikh Ahmad
Zaini Dahlan telah memperkenalkan Syaikh Rahmatullah kepada gabenor Mekah
ketika itu iaitu Syarif Abdullah [Syarif Abdullah bin Muhammad al-Aun,
dilahirkan pada tahun 1823M dan dilantik oleh Sultan dari Kerajaan Islam
Utsmaniah yang berpusat di Turki untuk menjadi amir Mekah menggantikan bapanya
1 Mei 1858M. Beliau wafat di Taif pada 26 Jun 1877M] yang mewakili Khalifah Sultan
Abdul Aziz al-Utsmani di Turki [kerajaan Utsmaniah]. Bahkan Syaikh Zaini
Dahlan mengizinkan Syaikh Rahmatullah mengajar di Masjidilharam.
Adapun mengenai Pendeta Fonder [yang pengecut] itu setelah melarikan diri [karena malu … kalah
debat] ke Jerman dan Swizerland , kembali ke London dan kemudian dia dikirim
oleh “Church Mission Society of London” ke Turki [kononnya orang sana tidak
ada mengenal dia … ]. Di Turki, paderi Fonder ini pergi menghadap ke Sultan Abdul Aziz,
dan dia menceritakan tentang perdebatan yang berlangsung di India. diapun mengaku bahwa dialah pemenangnya. Namun Sultan yang cerdik itu tidak percaya begitu saja, beliupun bersurat kepada Gubernur di Mekah untuk mendapat keshahihan berita.
Maka Gubernur Mekah pun memberitahu kisah yang sebenar dan seterusnya Sultan
Abdul Aziz pun mengundang Syaikh Rahmatullah ke Istanbul, Turki. Maka
berangkatlah Syaikh Rahmatullah ke Turki pada tahun 1864M. Maka bila mendengar
akan berita kedatangan Syaikh Rahmatullah ke Turki, paderi Fonder yang pengecut
itupun lari dari Turki, karena takut berhadapan dengan Syaikh Rahmatullah.
singkat cerita, maka bertitahlah Sultan Abdul Aziz kepada Syaikh Rahmatullah agar
beliau menulis hasil perdebatan di india dengan Paderi Fonder tersebut ke dalam bahasa Arab untuk dijadikan
panduan bagi kaum Muslimin menghadapi kristian. Beliau pun menulis
kitabnya dan diselesaikan dalam kurun waktu 6 bulan, dan tulisan tersebut beliau
namakan Izhharul Haq (اظهار الحق) yang artinya Menangnya Kebenaran. Seterusnya Sultan telah
memerintahkan supaya kitab itu dicetak dan diterjemahkan ke dalam bahasa
Inggris, Jerman, Prancis dan juga Turki. Dan kitab ini lah yang menjadi
rujukan utama Syaikh Ahmad Deedat apabila beliau berdebat dengan pendeta
kristian.
Setelah seselai mengarang kitab Izhharulhaq, Syaikh
Rahmatullah kembali ke Mekah dan terus mengajar di Masjidilharam dan juga di
rumahnya. Dan seterusnya pada bulan Rabiul Awwal 1285H, beliau membangunkan
sebuah madrasah yang lebih sistematik di kampung Syamiyah diatas sebidang
tanah. Kemudian seorang perempuan dermawan dari India bernama Shaulatun
Nisaa’ Begum telah membeli dan mewakafkan sebidang tanah di kampung
Khandarisah , Mekah. Dan pada 15 Sya’ban 1290H, Syaikh Rahmatullah batu
meletakkan batu asas untuk membina madrasah yang lebih besar. Syaikh
Rahmatullah telah menamakan al-Madrasatus Shaulatiyah dengan mengambil nama
Shaulatun Nisaa’, wanita dermawan dari India yang bermurah hati mewakafkan
tanah pembangunan madrasah tersebut. Madrasah ini telah melahirkan banyak
ulama yang berwibawa.
Murid-Murid Beliau
Beliau mempunyai murid, antaranya adalah: al-‘alamah
maulanassyaikh TGKH. M. Zainuddin al-ampenani, asy-Syarif Hussin bin ‘Ali
al-Hasyimi, Qadhi al-Qudhah asy-Syaikh ‘Abdullah Siraj, al-‘Allamah asy-Syaikh
Ahmad Abu al-Khair, Amin Muhammad ‘Ali – pengajar, imam dan khatib di Masjidil
Haram, al-‘allamah asy-Syaikh As’ad Ahmad ad-Dihan, al-‘Allamah asy-Syaikh
Ahmad ‘Ali Hussin an-Najar – Qadhi Thaif, al-‘Allamah asy-Syaikh Ahmad Abul
Khair, al-‘Allamah asy-Syaikh Badrul Islam al-Kiranawi, al-‘Allamah asy-Syaikh
Hasan ‘Abdul Qadir, al-‘Allamah asy-Syaikh Hasan Kadzim, al-‘Allamah asy-Syaikh
Darwish, al-‘Allamah asy-Syaikh Syaraful Haq Shadiqi, al-‘Allamah asy-Syaikh
Syihabuddin al-Utsmani al-Kiranawi, al-‘Allamah asy-Syaikh Dhiya-uddin,
al-‘Allamah asy-Syaikh Abdurrahman Ahmad Dihan, al-‘Allamah asy-Syaikh
Abdurrahman asy-Syibi, al-‘Allamah asy-Syaikh as-Sayyid ‘Abdullah Muhammad
Sholeh az-Zawawi – Mufti Syafi’iyyah di Mekah, al-‘Allamah as-Sayyid ‘Abid
Hussin Maliki – Mufti Mazhab Maliki di Mekah, al-‘Allamah asy-Syaikh ‘Abdullah
Ahmad Abul Khair – Mufti Mazhab Hanafi, al-‘Allamah asy-Syaikh ‘Abdul Hamid
Baksh al-Falaki, al-‘Allamah asy-Syaikh Muhmmad al-Ghazi, al-‘Allamah
asy-Syaikh ‘Abdus Sattar ad-Dahlawi al-Kutbi, al-‘Allamah asy-Syaikh Muhammad
Said Ba Bashil, al-‘Allamah asy-Syaikh Muhammad Hussin al-Khiyath, al-‘Allamah
asy-Syaikh Mulla Muhammad Ismail an-Nawab, al-‘Allamah asy-Syaikh Muhammad ‘ali
Sulaiman – Imam dan khatib di Masjidilharam, al-‘Allamah asy-Syaikh Muhammad
Sholeh al-Maimuni, al-‘Allamah
asy-Syaikh Muhammad Hashim Asy’ari al-Indonisi, al-‘Allamah asy-Syaikh
Muhammad Sulaiman Hasbullah, al-‘Allamah asy-Syaikh Abul Khair al-Faruqi
al-Hind.
Antara ulama-ulama yang pernah mengajar di Shaulatiyah
adalah: Syaikh Salim Rahmatullah (anak beliau), Syaikh Mahmud Arif al-Bukhari,
Syaikh Abdul Lathif al-Qari, Syaikh Hasan bin Muhammad al-Masyath, Syaikh
Mukhtar Makhdum, Syeikh Abdullah al-Bukhari, Syeikh Daud Dihan, Syaikh Abdullah
bin al-Hasan al-Kuhaji, Syaikh Hasbullah as-Sanqithi dan Syeikh Tengku Mahmud
Zuhdi bin Abdur Rahman al-Fathani (sebelum jadi Syaikhul Islam Selangor),
Sayyid Abdullah az-Zawawi, Mufti Syafi`i Makkah zamannya, Sayyid Muhsin
al-Musawa dan banyak lagi yang lainnya.
Kitab karangannya
Selain dari
Izhharulhaq, Syaikh Rahmatullah juga mengarang beberapa buah kitab lain,
antaranya:
• Al-Buruqul Lami’ah (Arab)
• Taqlibul Matha’in (Arab)
• Ahsanul – Ahaditsi fi Ibthalit Tastlist (Arab)
• Izaalatusy syukuk (Urdu)
• I’jaz Isawi (Urdu)
• Mu’addilu Wijajil Mizan (Urdu)
• Mi’yarul-haq (Urdu)
• Izatul Awham (Parsi)
• Al-Buruqul Lami’ah (Arab)
• Taqlibul Matha’in (Arab)
• Ahsanul – Ahaditsi fi Ibthalit Tastlist (Arab)
• Izaalatusy syukuk (Urdu)
• I’jaz Isawi (Urdu)
• Mu’addilu Wijajil Mizan (Urdu)
• Mi’yarul-haq (Urdu)
• Izatul Awham (Parsi)
Wafatnya
Ulama yang banyak menaburkan jasa
ini wafat pada malam Jum’at, 22 Ramadhan 1308H/2 Mei 1891M dan
dimakamkan di perkuburan Ma’ala. Kuburnya terletak berdekatan dengan makam
Ummul Mu’minin, Sayyidatina Khadijah al-Kubra رضي
الله عنها, sebelah – makam
Sayyidatina Khadijah al-Kubra رضي
الله عنها. Semoga Allah merahmati
ulama yang sangat berjasa ini. Al-Faatihah
Semoga bermanfaat.
rujukan:
- nw.or.id
- Wikipedia
- http://gusdayat.com
Afwan akhy fillah cmn mluruskn it photox Almagfurlah maulnasyaikh Salim Rahmatullah Bukan Maulanasyaikh Rahmatullah,,, it Photo Gru" Almagfurlah MaulanaSyaikh TGKH. M. Zainuddin Abdul Majid semasa dsaulatiyah y dkala itu mudirx adalah Syaikh Salim Rahmatullah anak/cucu dari Syaikh rahmatullah pendri Madrasah As-Saulatiyah fii Makkah, y dphoto nke adalah Al-'alimul Al-Alaamah Al-Adip Almagfurlah Maulana As-Syaikh Hasan Muhammad Al-Mahsyat, Al-Alaamah As-Syaikh Sayyid Amin Al-Kutbi dan Al-Alaamah As-Syaikh Salim Rahmatullah... sekali lagi afwan.
BalasHapusnggih trimakasi sudah berkunjung dan memberi masukannya akhy,,itu photo Almagfurlah MaulanaSyaikh TGKH. M. Zainuddin Abdul Majid dan guru' beliu yaitu l-'alimul Al-Alaamah Al-Adip Almagfurlah Maulana As-Syaikh Hasan Muhammad Al-Mahsyat, Al-Alaamah As-Syaikh Sayyid Amin Al-Kutbi dan Al-Alaamah As-Syaikh Salim Rahmatullah.insya allah kita ganti
Hapus